ေနျပည္ေတာ္အနီး အတိတ္သမိုင္းကို ရွာေဖြရင္း – ေဒါက္တာျမင့္သိန္း(ရန္ကုန္တကၠသိုလ္)

လယ္ေ၀းကို ေရွးက ၀ါးႏြယ္ကုန္းဟုေခၚသည္ . . .ယင္းၿမိဳ႕သည္ ပေလြးေခ်ာင္းႏွင့္ ေခ်ာင္း မငယ္ေခ်ာင္းတို႔ ေပါင္းဆုံရာ သန္လ်က္စြန္းကုန္းေျမ (ယခုၿမိဳ႕ကုန္းရြာ)တြင္ တည္ရိွခဲ့ရာ ယေန႔တိုင္ေျမၿမိဳ႕႐ိုး အခ်ဳိ႕ကိုေတြ႕ရဆဲ ျဖစ္သည္ … ေနျပည္ေတာ္ေပၚလာသည့္အခါ လမ္းေျမေဖာ္ထုတ္မႈေၾကာင့္ အေတာ္ပင္ အေထာက္ အထားျပရန္ နည္းပါးသြားၿပီျဖစ္ . . .

(4-23)-022 (4-23)-023ယခင္တစ္ပတ္မွအဆက္-

ေရႊလက္လွဘုရားႏွင့္ ပ်ဴဆက္ႏႊယ္မႈ

ေနျပည္ေတာ္ထဲသို႔ ရန္ကုန္-ေနျပည္ေတာ္အျမန္လမ္းမွ ၀င္ေရာက္လာစဥ္ ပထမဆုံး စတင္ေတြ႕ရိွသည့္ အ၀ိုင္း မွ ညာဘက္သို႔ ခ်ဳိးလိုက္ၿပီး ၅မိနစ္ေလာက္၀င္လိုက္လွ်င္ ေရႊလက္လွဘုရား သို႔ ေရာက္မည္ျဖစ္ သည္။ ေနျပည္ ေတာ္ၿမိဳ႕လယ္မွသြားလွ်င္ လယ္ေ၀းလမ္းအတိုင္း ကားျဖင့္သြားပါက ၇မိုင္ေလာက္ေ၀းမည္ ထင္သည္။ ပ်ဥ္းမနားမွ ၁၀မိုင္ခန္႕ေ၀းၿပီးလယ္ေ၀းၿမိဳ႕၏ ေျမာက္ဘက္စြန္းတြင္ တည္ရိွသည့္ ဘုရားတစ္ဆူ ျဖစ္သည္။ က်ယ္၀န္း ေသာ ပရ၀ဏ္ႏွင့္အတူ ဘုရားရင္ျပင္ေတာ္မွာလည္း က်ယ္၀န္းေပသည္။ ဘုရားေပၚမွ လွမ္းၾကည့္လိုက္ လွ်င္ သာယာလွသည့္ ျမင္ကြင္းမ်ားကို ေတြ႕ရေပသည္။ တန္ခိုးႀကီးေသာဘုရားတို႔၏ အသြင္မ်ဳိးအတိုင္းေရႊ အတိၿပီး သည့္ ေစတီမ်ား၊ အေဆာက္အအုံမ်ား၊ ေရကန္ႀကီးမ်ားႏွင့္ တင့္တယ္လွသည္။ ထူးျခားသည့္ သမိုင္းေၾကာင္း မ်ားေၾကာင့္ စည္ကားသည္လည္း ျဖစ္မည္ထင္သည္။…

ေရႊလက္လွဘုရားသည္ ပ်ဴသမိုင္းႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသကဲ့သို႔ ေနျပည္ေတာ္၀န္းက်င္ နယ္ေျမမ်ားသည္လည္း ပ်ဴႏွင့္ဆက္စပ္ေနသည့္ အေထာက္အထားမ်ား ေတြ႕ရေပသည္။ ပ်ဴႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ပစၥည္းမ်ားလည္း မၾကာခဏေတြ႕ရသည္။ တစ္ခ်ိန္က ဂိုဏ္းဖဲြ႕ကာ တရားမ၀င္ တူးၾကေဖာ္ၾကသကဲ့သို႔ ဒိုင္ဖြင့္ကာေရာင္းၾက ၀ယ္ၾကသည္ အထိစည္ကားခဲ့ကာ ပ်ဥ္းမနားနယ္တစ္၀ိုက္ စီးပြားျဖစ္ခဲ့သူမ်ား ရိွၾကေပသည္။ ရမည္းသင္း သမိုင္းသည္ ပ်ဴဘုရင္ ဒြတၲေဘာင္မင္း တည္ေထာင္ခဲ့သည့္ ခုႏွစ္ရာ ျပဳၿမိဳ႕ထဲတြင္ပါ၀င္သည္ဟု ဇမၺဴဒီပဥ ေဆာင္းက်မ္းတြင္ ဆိုထားသကဲ့သို႔ ေရႊလက္လွဘုရားသည္လည္း သေရေခတၲရာပ်က္သည့္အခါ ပ်ဴလူမ်ဳိး ၃စု ကဲြသြားသည္တြင္ ျမန္မာျပည္အလယ္ပိုင္းသို႔ ေရာက္လာ သည့္ ပ်ဴဘုရင္သမုဒၵရာဇ္မင္းႏွင့္ ဆက္စပ္ ေနျပန္ သည္။ သမုဒၵရာဇ္မင္းက ဤနယ္ေျမသို႔ ေရာက္ရိွလာခ်ိန္တြင္ ရိွႏွင့္ၿပီးသည့္ မြန္တို႕ႏွင့္စစ္တိုက္ခိုက္ရာ လက္ ကိုလွံထိသြားသည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုဒဏ္ရာကို ေပ်ာက္ကင္းေအာင္ဘုရားတြင္ အဓိ႒ာန္ျပဳရာေအာင္ ျမင္သျဖင့္ ထိုဘုရားကို ျပဳျပင္ေတာ္မူခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ ေနာင္တြင္ ေရႊလက္လွဘုရားဟု ထင္ရွားလာေၾကာင္း သိရ သည္။

စဥ္းစားစရာ ပ်ဴတို႔အေျခအေန

ပ်ဴလူမ်ဳိးတို႔ သေရေခတၲရာအပ်က္တြင္ အုပ္စု ၃စုကဲြကာ ေျပးၾကရရာ တစ္စုကို ပ်ဴဘုရင္ သမုဒၵရာဇ္ ကိုယ္တိုင္ ဦးေဆာင္ကာ ျမန္မာျပည္အလယ္ပိုင္းသို႔ ပဲခူး႐ိုးမကိုေက်ာ္ကာ အေျခခ်ရန္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကသည္။ မၾကာမီက ပဲခူး ရိုးမေတာင္တြင္ရိွသည့္ သစ္ပုပ္ပင္ရြာသို႔ သြားေရာက္ေလ့လာစဥ္ ေတာင္ေပၚတြင္ ပ်ဴကုန္းတစ္ခုကို တရား မ၀င္ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းတူးေဖာ္သူတို႔ ရွာေဖြေတြ႕ရိွတူးေဖာ္ခဲ့ၾကသည့္ ေနရာကိုေရာက္ ရိွခဲ့သည္။ ပ်ဴသခ်ၤဳိင္း တစ္ခုျဖစ္ၿပီး ဦးေခါင္းမ်ားကို အေနာက္လွည့္အေနအထားႏွင့္ ေတြ႕ရသည္ဆိုျခင္းေၾကာင့္ သေရေခတၲရာ မွေျပးလာသူမ်ား ျဖစ္ဖြယ္ရိွေၾကာင္း မၾကာေသးမီက ကၽြန္ေတာ္ေရးသားခဲ့ဖူးသည္။ ထို႔အတူ ပဲခူး႐ိုးမထဲတြင္ ရိွသည့္ ေတာင္ညိဳရြာသည္လည္း ပ်ဴတို႔ေနထိုင္ခဲ့ရာ ၿမိဳ႕ေဟာင္းတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း ရာဇ၀င္က ဆိုသည္။ ကိုလိုနီ ေခတ္ကေဂဇက္တီးယားတြင္ ေတာင္ညိဳအနီးရိွ ကိုင္းကေလးရြာသည္ ပ်ဴလူမ်ဳိး အဆက္မ်ားျဖစ္ဖြယ္ရိွ သည္ဟု ပင္ မွတ္ခ်က္ခ်ထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

သေရေခတၲရာမွ ထြက္ေျပးလာေသာ ပ်ဴတို႔မေရာက္မီကပင္ ရမည္းသင္း၀န္းက်င္တြင္ ပ်ဴတို႔ေနထိုင္ရာ ေနရာ မ်ားရိွခဲ့သကဲ့သို႔ ဗိႆႏိုးကိုသေရေခတၲရာပ်ဴတို႔ တိုက္ခိုက္စဥ္က ထြက္ေျပးလာၾကေသာ ပ်ဴတို႔ သည္လည္း ေတာင္ညိဳမွတစ္ဆင့္ ေနျပည္ေတာ္၀န္းက်င္ ေနရာမ်ားတြင္ အေျခစိုက္ခဲ့သည့္ အေထာက္အထားမ်ား လည္းရိွ ခဲ့ေပသည္။ စဥ္းစားၾကည့္သည့္အခါ အလယ္႐ိုးမႏွင့္အ ေရွ႕႐ိုးမအၾကား ေျမျပန္႔လြင္ျပင္ႀကီး အတြင္းသို႔ အနယ္ နယ္မွ ဆုတ္ခြာလာေသာ ပ်ဴတို႔၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကရင္းပုဂံကိုတည္ ေထာင္သည္ ဟူသည့္အယူအဆက အဓိ ပ္ၸာယ္ရိွပုံရေလသည္။

ကၽြန္ေတာ္ေတြ႕ရိွ ခဲ့သည့္ သစ္ပုပ္ပင္ရြာအနီး ပဲခူး႐ိုးမေပၚရိွ ပ်ဴသခၤ်ဳိင္းႏွင့္တစ္တန္းတည္းရိွသည့္ ႐ိုးမ၏ အ ေနာက္ဘက္ျခမ္း ေရႊပန္းေတာႏွင့္ စပါးထားရြာ လမ္းအနီး ပဲခူး႐ိုးမေတာင္ေျခ တြင္လည္းေနလ အ႐ုပ္ (ရြာသား မ်ားအေခၚ) ႏွင့္ ပုတီးေစ့ဟူသည့္ ပ်ဴေခတ္အေထာက္အထားမ်ား တူးေဖာ္ေတြ႕ရိွခဲ့ဖူးသည္ ဟူသည့္ အခ်က္ မ်ားသည္ ပ်ဴတို႔ဆုတ္ခြာရာ လမ္းကိုၫႊန္ျပေနသလိုပင္ ျဖစ္ေပသည္။

တစ္နည္းအားျဖင့္ ပ်ဴတို႔သည္ အခ်ဳိ႕အုပ္စုမ်ားကအလယ္႐ိုးမ(ပဲခူး႐ိုးမ)ကိုေက်ာ္ကာ သစ္ပုပ္ပင္လမ္းေၾကာင္းမွ တစ္ဆင့္ အေရွ႕တည့္တည့္ကို ဆင္းလာၿပီး ယာယီ ေနထိုင္သြားပုံရသည္။ ထိုေနရာတြင္ရိွႏွင့္ ၿပီးလူမ်ဳိးမ်ားႏွင့္ စစ္ခင္းရျခင္းလည္း ႀကဳံခဲ့ရပုံရသည္။ ထိုအေျခအေနေၾကာင့္ တျဖည္းျဖည္းေျမာက္ဘက္သို႔ ဆက္လက္ထြက္ခြာ ခဲ့ပုံရသည္။ ထို႔အတူ ေတာင္ညိဳဘက္သို႔ ဆက္လက္စုန္ဆင္းလာသည့္ ပ်ဴတို႔သည္ ထိုေတာင္ေၾကာအတိုင္း ေျမာက္ဘက္သို႔ ဆက္လက္ထြက္ခြာလာရာ ပုပၸားသို႔ေရာက္ ခဲ့ပုံရသည္။ ေတာင္ညိဳမွတစ္ဆင့္ ေက်ာက္ ပန္း ေတာင္းပုပၸားအထိ စုန္ဆင္းသြားရာ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ပ်ဴသခၤ်ဳိင္းအမ်ားအျပား ေတြ႕ရျခင္းေၾကာင့္ ထိုသို႔ဆင္း သြားဖြယ္ရိွသည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ႏိုင္ေပသည္။

ထို႔အတူ ရမည္းသင္း၊ ေပ်ာ္ဘြယ္၀န္းက်င္တစ္၀ိုက္ ပ်ဴကုန္းမ်ားအမ်ားအျပားကို ေရွးေဟာင္းသုေတသနက တူးေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ပ်ံ႕ႏွံ႕ေနထိုင္သည့္ ပ်ဴတို႔အေျခအေနကို ခန္႔မွန္းႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ပ်ဴတို႔ ၏ပ်ံ႕ႏွံ နယ္ေျမတြင္ လယ္ေ၀းအေရွ႕ဘက္ ကရင္နီနယ္စပ္အထိ ေရာက္သည္ဟု သိရသည္။ ထိုေဒသမွ ေရွးေဟာင္း ပ်ဴဒဂၤါးမ်ား တူးေဖာ္ေရာင္းခ်မႈ အေထာက္အထားမ်ားအရ သိရိွႏိုင္သည္။ ရမည္းသင္းသမိုင္းေပမူ အရ ရမည္း သင္းသည္ ပ်ဴတို႔၏ရာျပဳၿမိဳ႕ျဖစ္ခဲ့သည္ဆိုျခင္းေၾကာင့္ သေရေခတၲပ်ဴမ်ား ဆုတ္ခြာမလာမီကပင္ ပ်ဴတို႔ေနထိုင္ခဲ့ ရာေဒသတစ္ခုျဖစ္သည္ကို ခန္႔မွန္းႏိုင္သကဲ့သို႔ တူးေဖာ္ရရိွသည့္ အေထာက္အထားမ်ားကလည္း သက္ေသခံ ေနေပသည္။

တစ္နည္းအားျဖင့္ ႐ိုးမႏွစ္ခုၾကား ႀကီးမားသည့္လြင္ျပင္ႀကီးတြင္ ပ်ဴတို႔ေနထိုင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ထိုပ်ဴမ်ားကပင္လွ်င္ ျပန္လည္ ေပါင္းစည္းကာ အင္အားတစုတေ၀းတည္းျဖင့္ ပုဂံဘက္သို႔ ဆုတ္သြားၾကပုံရသည္။ ယုန္လႊတ္ ကၽြန္း တြင္ သမုဒၵရာဇ္မင္းက ပ်ဴ ၁၉ရြာကို အေျခခံကာ ပုဂံတည္ခဲ့သည္ဟူ သည့္အဆိုသည္စဥ္းစားလာရမည့္ အခ်က္ မ်ား ျဖစ္လာေပသည္။ ယုန္လႊတ္ကၽြန္းသို႔ ၾသစေၾတးလ်မွ ေရွးေဟာင္းသုေတသန ပညာရွင္တစ္ဦးက ဦးေဆာင္ ကာ တူးေဖာ္ မႈျပဳလုပ္သည့္အခါတြင္လည္း အေထာက္အထားမ်ား ေတြ႕ရိွခဲ့ရာ ေနရာျဖစ္ေပသည္။

၁၉၀၃ ခုႏွစ္က သုေတသနပညာရွင္ ေတာ္စိန္ခို၏ အစီရင္ခံစာတြင္ ရမည္းသင္း၀န္းက်င္တြင္ ပ်ဴအေထာက္ အထားမ်ား ေတြ႕ရိွေၾကာင္း၊ သိုက္တူးသူမ်ားကလည္း တန္ဖိုးရိွသည့္ ရတနာမ်ားကို တူးေဖာ္ခိုး ယူခဲ့ၾက ေၾကာင္း၊ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္ကပင္ ပ်ဴတို႔ ဤေနရာတြင္ အေျခခ်ခဲ့ပုံရေၾကာင္း၊ သေရေခတၲရာ မွ ပ်ဴမ်ားလာေရာက္အေျခခ်ျခင္း မဟုတ္ဘဲ ဗိႆႏိုးမွပ်ဴမ်ား ျဖစ္ဖြယ္ရိွေၾကာင္း၊ ၎ပ်ဴ မ်ားအားလုံးသည္ ပင္ေအဒီ၁ရာစု ေလာက္တြင္ ပုဂံသို႔ေျပာင္းေရႊ႕သြားဖြယ္ရိွေၾကာင္း တင္ျပထားသည္ကို ဖတ္မိလိုက္သည္။

ေရႊလက္လွဘုရားသမိုင္း

ေရႊလက္လွဘုရားသမိုင္းက အေသာကမင္းႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသကဲ့သို႔ ပ်ဴဘုရင္ သမုဒၵရာဇ္မင္းႏွင့္လည္း ဆက္ စပ္ခဲ့သည္။ အေသာက မင္းတရားႀကီးလက္ထက္ ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား၏ သရီရဓာတ္ ေတာ္မ်ားကို ဇမၺဴကၽြန္းလုံးတြင္ ေစတီတစ္ဆူစီတည္ ထားကိုးကြယ္ေစရန္ ၎၏အမတ္ႀကီး မ်ားကိုေစလႊတ္ ခဲ့ရာ ရန္ေအာင္ျမင္ရြာ(ယခင္ေနာင္ျပင္ၿမိဳ႕)တြင္ လည္းေစတီတစ္ဆူတည္ထားရန္ပါရိွသျဖင့္ တည္ထားခဲ့သည္ ဟုဆိုသည္။

သမုဒၵရာဇ္မင္း (ေက်ာက္စာတြင္ေနာင္ အခါပုဂံျပည့္ရွင္ဟုပါသည္။) သည္ သကၠရာဇ္ ၁၉ (ေအဒီ ၈၇)တြင္ ထိုေနရာသို႔ ေရာက္ရိွလာ၍ ေနာင္ျပင္ေစတီေဟာင္းကုန္းကို ေတြ႕ရိွသျဖင့္ အသစ္တစ္ဖန္ျပန္လည္ ျပဳ ျပင္မြမ္း မံခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။ သမုဒၵရာဇ္မင္းသည္ စစ္မက္ျဖစ္ပြားစဥ္ရန္သူ၏ လွံခ်က္ေၾကာင့္ လက္ေမာင္း တြင္လွံထိ ခဲ့ရာ ထိုေစတီကို ၀တ္ျပဳပူေဇာ္ၿပီး““ယခု ဆင္ႏဲႊေနေသာ စစ္ပဲြကိုေအာင္ျမင္ရပါေစသား၊ လက္ေမာင္းဒဏ္ရာ လည္း အေကာင္းပကတိ ေပ်ာက္ပါေစသား””ဟု အဓိ႒ာန္ျပဳခဲ့ရာ ရန္သူကို တိုက္ခိုက္ေအာင္ျမင္သည့္အျပင္ လက္ေမာင္းဒဏ္ရာလည္း အေကာင္းပကတိ ျပန္ျဖစ္သြားျခင္းေၾကာင့္ ေနာင္ျပင္ၿမိဳ႕ကို ရန္ေအာင္ၿမိဳ႕ဟု အမည္ ေျပာင္းေစၿပီး ေနာင္ျပင္ေစတီကိုလည္း ရန္ေအာင္ျမင္ ေစတီဟုအမည္ေျပာင္းခဲ့သည္ဆို၏။ လက္ ဒဏ္ရာ ေပ်ာက္ကင္းသြားသျဖင့္ လက္လွဘုရားဟုေခၚတြင္ခဲ့ရာမွ ေနာင္တြင္ ေရႊလက္လွဘုရား ျဖစ္သြားခဲ့သည္။

ပုဂံေခတ္အေလာင္းစည္သူမင္း လက္ထက္တြင္ ေရႊလက္လွေစတီကို ျပန္လည္ ျပဳျပင္ခဲ့သည္။ နရပေတ့စည္သူ မင္းလက္ထက္တြင္လည္း ထပ္မံျပဳျပင္ခဲ့သည္။ ေတာင္ငူဘုရင္ မင္းႀကီးညိဳလက္ထက္ ယခုေနျပည္ေတာ္ ေတာင္ဘက္စြန္းတြင္ရိွသည့္ ဆင္အုံကန္ႀကီးကိုျပဳျပင္ခဲ့စဥ္ ညတိုင္း ေရႊလက္လွဘုရားသို႔လာေရာက္ကာမျပတ္ ပူေဇာ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ ဘုရားကိုအသစ္မြမ္းမံျခင္း၊ ၀တၳဳကံေျမမ်ား လွဴဒါန္းခဲ့ျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ခဲ့ သည္။ သာယာ၀တီမင္း လက္ထက္၁၈၃၈တြင္ ငလ်င္ေၾကာင့္ ၿပိဳက်သြားေသာေရႊလက္လွဘုရားကိုလမ္း ပ်ဥ္းမ နားရြာမွသူႀကီး ေနမ်ဳိးေက်ာ္သူဘဲြ႕ရ ဦးအာတုတ္က ျပန္လည္ျပဳျပင္ေပးခဲ့ျပန္သည္။

မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္ ၁၈၆၈တြင္ မိုးညႇင္း၀န္မင္း၏ ေနာင္ေတာ္ကလည္း ေကာင္း၊ ၁၈၇၅တြင္ ေဗာဓိကုန္း ဆရာေတာ္က လည္းေကာင္း ထီးေတာ္အသစ္မ်ား လွဴဒါန္းခဲ့သည္။ ၁၉၀၇တြင္ရေသ့ႀကီး ဦးခႏီ္ၲက ေစတီေတာ္ ႀကီး တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေအာင္ အုတ္၊ အဂၤေတတို႔ျဖင့္ ႏွစ္ႀကိမ္တိုင္ျပဳျပင္ တည္ထားခဲ့ရာ ေစတီေတာ္၏ၪာဏ္ေတာ္ မွာလည္း ၉၆ေပအထိ ရိွခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ ဦးခႏ္ၲီေကာင္းမႈေၾကာင့္ ေစတီေတာ္ႀကီးမွာ အေတာ္ပင္ထည္၀ါ လာခဲ့ၿပီး ယေန႔ေခတ္တြင္ အတိုးတက္ဆုံးျဖစ္လာခဲ့သည္ဟု ဆိုရေပမည္။ ဦးခႏီ္ၲတန္ေဆာင္းမွာ ယေန႔တိုင္ အထင္အရွားရိွေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

၀ါးႏြယ္ကုန္း သို႔မဟုတ္ လယ္ေ၀း

ေရႊလက္လွဘုရားသည္ လယ္ေ၀းၿမိဳ႕ တြင္တည္ရိွျခင္းျဖစ္သည္။ လယ္ေ၀းကို ေရွးက၀ါးႏြယ္ကုန္းဟုေခၚသည္။ ၀ါးႏြယ္ကုန္းကို ေမာင္ႏြဲ႔ဆိုသူက ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၉၁တြင္ ေတာင္ကုန္းတစ္ခုေပၚတြင္ စတင္တည္ေထာင္ ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ေရွ႕ကနဦးက(ငႏြဲ႕ကုန္းၿမိဳ႕)ဟု ေခၚရာမွ ငႏြယ္ကုန္း ၿမိဳ႕ျဖစ္လာၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ၀ါးႏြယ္ကုန္း ဟုေခၚတြင္လာသည္ဟုဆိုသည္။ ယင္းၿမိဳ႕သည္ ပေလြးေခ်ာင္းႏွင့္ ေခ်ာင္းမငယ္ေခ်ာင္းတို႔ေပါင္းဆုံရာ သန္လ်က္ စြန္းကုန္းေျမ (ယခုၿမိဳ႕ကုန္းရြာ)တြင္ တည္ရိွခဲ့ရာ ယေန႔တိုင္ ေျမၿမိဳ႕႐ိုး အခ်ဳိ႕ကို ေတြ႕ရဆဲျဖစ္သည္။ ေနျပည္ေတာ္ ေပၚလာသည့္အခါ လမ္းေျမ ေဖာ္ထုတ္မႈေၾကာင့္ အေတာ္ပင္အေထာက္ အထားျပရန္ နည္းပါး သြားၿပီျဖစ္သည္။

ငႏြယ္ကုန္းသည္ သန္လ်က္စြန္းကုန္း ေျမျမင့္ေပၚတြင္တည္ရိွျခင္း၊ေရွးကၿမိဳ႕စား၊ ၿမိဳ႕သူႀကီးမ်ား အဆက္ဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေန ထိုင္ခဲ့ျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ယေန႔တိုင္ ၿမိဳ႕ကုန္းဟု ထင္ရွားေနဆဲျဖစ္သည္။ ၿမိဳ႕ တည္ေထာင္စဥ္ ကာလသည္ ပုဂံ၌ပ်ဥ္ျပား မင္းနန္းမတက္မီ၁၇ႏွစ္အလိုတြင္ျဖစ္သည္ ဟုဆိုသည္။ ငႏြယ္ကုန္းၿမိဳ႕သူႀကီးေမာင္ ေမာင္ေရးသည့္ ရမည္းသင္း ရာဇ၀င္တြင္ သကၠရာဇ္ ၇၀၄ခုႏွစ္(ေအဒီ ၁၃၃၂) ငါးစီး ရွင္ေက်ာ္စြာမင္း လက္ ထက္က ပင္လယ္ေ၀း ၿမိဳ႕ေခၚ ၀ါးႏြယ္ကုန္းၿမိဳ႕ကို ငႏြယ္ကုန္းၿမိဳ႕ တည္သည္ဟုဆိုသည္။ စြယ္စုံက်မ္းတြင္ လယ္ေ၀းၿမိဳ႕အမည္မွာ ခရစ္သက္ၠရာဇ္ ၁၇၈၈ မွ စတင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။

လယ္ေ၀းၿမိဳ႕သည္ အေနာက္ဘက္ရိွ ပဲခူးရိုးမႏွင့္တစ္ဆက္တည္းရိွေနသျဖင့္ထို ေခတ္ကငႏြဲ႕ကုန္း၀န္းက်င္ သည္သစ္ေတာ ထူထပ္စြာတည္ရိွေန၍ လယ္ေျမစိုက္ရာေနရာသည္ ယခုလယ္ေ၀းၿမိဳ႕ဘက္တြင္ရိွသည္။ ငႏြဲ႕ ကုန္းရြာသားမ်ားကလယ္ႏွင့္ ေ၀းေသာေနရာမွ လာေရာက္ကာ စုေပါင္းေနထိုင္ လယ္လုပ္ ကိုင္ၾကရေသာေၾကာင့္ လူေနအိမ္ေျခမ်ား လာသျဖင့္ လယ္ေ၀းၿမိဳ႕ဟု ေပၚလာျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ လယ္ ေ၀း၊ ေရနီၿမိဳ႕မ်ား၏ ၀န္းက်င္ေဒသမ်ားတြင္ မၾကာခဏပင္ ပ်ဴအေထာက္အထားမ်ား ေတြ႕ရေပသည္။ အမွန္ အားျဖင့္ေနျပည္ေတာ္၀န္းက်င္တြင္ ပ်ဴႏွင့္ပတ္သက္ ဆက္ ႏႊယ္ေနသည့္အေထာက္အထားမ်ား၊ဒ႑ာရီ မ်ား၊ နတ္သမိုင္းမ်ားမွာ အမ်ားအျပားပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔အတူ ပ်ဴကုန္းမ်ားသည္လည္း ေပ်ာ္ဘြယ္၊ ရမည္းသင္း ဆက္စပ္ေဒသမ်ား တြင္တူးေဖာ္ေတြ႕ရိွရသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

သို႔ေသာ္ ခိုင္မာေတာင့္တင္းသည့္ အေဆာက္အအုံမ်ားမေတြ႕ရိွရျခင္းက ၾကာၾကာေနသြားသည့္ ေနရာမ်ား မဟုတ္ေၾကာင္း သိရိွႏိုင္ေလသည္။ လယ္ေ၀းသည္တစ္ခ်ိန္က ပ်ဴတို႔ႏွင့္ဆက္စပ္သည့္ သမိုင္းအေထာက္အ ထားမ်ားရိွသကဲ့သို႔ ပုဂံျပည့္ရွင္အေနာ္ရထာ မင္းလက္ထက္က မြန္ေဒသမွျပန္လာသည့္ အခါတြင္လည္း သည္ နယ္ေျမမ်ားကို စတည္းခ်ျဖတ္သန္းကာ ေနျပည္ေတာ္သို႔ျပန္သည့္ သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားကိုေတြ႕ ရိွရ ျပန္သည္။ သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားႏွင့္ ျပည့္ေနသည့္ေနရာျဖစ္ျခင္းအျပင္ ပ်ဴတို႕ႏွင့္ဆက္ ႏႊယ္ေနျခင္းက ပိုမိုစိတ္၀င္ စားဖြယ္ရာျဖစ္ေပသည္။

Leave a comment